De afgelopen weken had ik geen lessen aangezien het hier zomervakantie is. Enerzijds is het fijn om wat meer tijd te hebben, anderzijds merk ik dat ik het lessen voorbereiden en de energie van mijn kids ook mis. Dus wat doe je dan met die extra tijd? Gelukkig zijn er nog genoeg andere projecten waar ik me mee bezig kan houden. Het belangrijkste project is mijn eigen project. Het doel van dit project is om Engels lesmateriaal te ontwikkelen voor de school waar ik hier lesgeef. Zoals ik al eerder heb geschreven zijn de middelen hier uitermate beperkt en lesboeken zijn een luxe die leerlingen zich hier nagenoeg niet kunnen veroorloven. Om die reden zit er ook niet altijd evenveel lijn in het onderwijs dat de leerlingen hier aangeboden krijgen. Zeker bij het Engels wordt er eigenlijk ieder jaar alleen maar opnieuw het werkwoord “to be” behandeld. Samen met een Nederlandse collega heb ik daarom besloten lesmateriaal te ontwikkelen dat de scholen hier kunnen gebruiken. Aangezien we het lesmateriaal vernieuwend willen maken willen we ook dingen als 21e eeuwse vaardigheden en project based learning erin verwerken. De afgelopen weken ben ik dus vooral bezig geweest met me verdiepen in deze zaken. Het is een interessante puzzel om alles op elkaar te laten afstemmen. Het belangrijkste is echter dat ik er enorm veel energie van krijg om hiermee bezig te zijn. De bedoeling is dat we uiteindelijk niet alleen lesmateriaal ontwikkelen, maar dat we docenten ook trainen in nieuwe didactische werkvormen. Op deze manier willen we een blijvende verandering in het onderwijs hier in Colombia teweegbrengen.
Hoe kijk jij aan tegen het verweven van 21e eeuwse vaardigheden in lesmateriaal? Heb je nog goede ideeen of suggesties?
Als je meer interesse hebt in dit project laat dan een bericht achter onder deze blog zodat ik contact met je kan opnemen.
Comentarios